13 února, 2024

Google Consent Mode v2.0

google consent mode v2

Ptáte se co je Google Consent V2? Můžete to považovat za reakci Google na další z kroků EU k zabezpečení většího soukromí všech uživatelů internetu. Tentokrát totiž nebudou za špatné nakládání se soukromými daty stíhání jen vlastníci webů, ale i samotný Google.

Co to ta EU nachystala?

Jedná se o Digital Market Act 1 (DMA), který vejde v platnost již v březnu tohoto roku 2024

Toto Nařízení EU dává tzv. Gatekeeprům (tzn. “společnostem koncentrujícím velké množství dat”, jako je například Google, ale i Meta a další internetový giganti) zodpovědnost za to, že data, která využívají byla získána na základě souhlasu. 

Ale POZOR! Tímto nekončí vaše povinnost mít správně nasazenou a funkční cookie lištu podle české legislativy. Pokud ji nemáte, hrozí vám nemalá pokuta od ÚOOÚ, které už od roku 2023 začal tento úřad rozdávat. 

Od března 2024 nebude Google moct bez výslovného souhlasu spojovat a kombinovat data z vlastních nástrojů (např. Google Analytics, Google Ads, Nákupy Google, Google Play, YouTube a Gmail), což používá pro dobré cílení reklamy. A jelikož Google hrozí pokuta ve výši max 10 % z celosvětového obratu, musel najít řešení.

A to řešení se jmenuje Consent Mode v 2.0.

Co se stane pokud Consent Mode v2.0 neimplementujete?

Google od vás nebude přijímat do svých systémů data, které obdrží bez dostatečného souhlasu pro jejich použití. Pro vás a reklamní a analytické systémy, které od Google používáte to znamená krušné časy. Bez těchto dat totiž nebudou správně fungovat kampaně a nebudou se vám sbírat remarketingová publika. 

Jak funguje Consent Mode v1.0 (klasické cookies)

Představte si cookies jako malé pomocníky, kteří pracují na pozadí vašeho webu a zajišťují, aby všechno šlapalo tak, jak má. Tyto pomocníky můžeme rozdělit do tří hlavních skupin, aby bylo jasné, kdo co dělá:

Funkční cookies

neboli [functionality_storage]

Tyto cookies jsou základní stavební kameny vašeho webu nebo aplikace. Bez nich by váš web nebyl schopen fungovat bezpečně a správně. Funkční cookies můžete používat bez souhlasu uživatelů. K ostatním souhlas potřebujete. Pokud ho nemáte, můžete si vysloužit nechtěnou pozornost od ÚOOÚ.

Analytické cookies

neboli [analytics_storage]

Tyto cookies jsou vašimi očima a ušima na webové stránce. Pomáhají vám pochopit, odkud vaši zákazníci přicházejí, kolik času stráví prohlížením vašich produktů, na kterých místech možná zaváhají nebo odejdou, a jak můžete svůj web udělat ještě lepším. Díky nim získáváte cenné informace, které vám umožní neustále zlepšovat zážitek vašich návštěvníků.

Marketingové cookies

neboli [ad_storage]

A konečně, marketingové cookies. Ano, to jsou ty cookies, které vám umožňují "čarovat" s reklamou tak, aby se vaše produkty nebo služby objevovaly před zákazníky znovu a znovu, dokud jim nebudou moci odolat…

Může to znít trochu dramaticky, ale ve skutečnosti jde o to, najít správnou míru a způsob, jak oslovit zákazníky, aniž byste je přitom příliš otravovali.

Tyto tři skupiny cookies společně pracují na tom, aby byl váš web a potažmo byznys úspěšný. 

Co je potřeba udělat pro Consent Mode v2.0?

Už nebude stačit mít jen klasický souhlas s používáním cookies. Google potřebuje, abyste měli také výslovný souhlas uživatelů s propojováním jejich dat a sdílením osobních údajů 2, jako jsou e-mailové adresy a telefonní čísla. Aby to bylo možné, Google “vymyslel” dva nové typy souhlasu: [ad_user_data] a [ad_personalization].

A proto je potřeba:

  1. Přidat nové parametry [ad_user_data] a [ad_personalization] do tabulky cookies v cookie liště a posílat souhlas nebo nesouhlas v dataLayer.
  2. Mít v dokumentu o cookies informaci o Google a nástrojích, které využívá.
  3. Mít v dokumentu také informaci o tom, jestli využíváte pro účely trackování reklamy e-mail a telefonní číslo zákazníka.
  4. Zmínit v úvodním textu cookie lišty, že pokud získáte souhlas, budete používat kontaktní údaje uživatele, mimo jiné pomocí služeb od Google. Více o tom, jak by měla vypadat cookie lišta najdete v našem článku.

Chcete s tím pomoct?

Neztrácejte čas zbytečnými starostmi o cookies a souhlas uživatelů. Svěřte svůj digitální marketing do rukou profesionálů a soustřeďte se na to, co děláte nejlépe – růst vašeho byznysu.

  1. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-markets-act-ensuring-fair-and-open-digital-markets_cs ↩︎
  2. https://support.google.com/googleplay/answer/14202510?hl=cs ↩︎
Zpět na kategoriiZpět na hlavní stránku
Zaujal vás náš článek?
Třeba si budeme rozumět!
Napište nám zprávu.

Nevyhovuje vám kontaktní formulář?
Pošlete nám zprávu na info@macroconsulting.cz





    Další články

    formaty banneru

    Formáty grafik pro online marketing: Praktické tipy a triky

    Jak na bannery pro sklik? Co nesmí být na grafikách pro responsivní reklamu? Mrkněte jak na to!
    Číst dále
    proc pouzivat linkedin

    Co je LinkedIn a jak ho můžete využít pro rozvoj vašeho podnikání?

    LinkedIn není pouze platformou pro kariérní růst, ale nabízí také skvělé využití pro podnikatele a majitele e-shopů. Tato platforma poskytuje mnoho příležitostí pro rozvoj vašeho podnikání a rozšíření vašeho profesního okruhu. Co vám může profil na LinkedIn přinést? Jak efektivně využívat LinkedIn? LinkedIn přináší mnoho příležitostí pro rozvoj vašeho podnikání a navazování nových obchodních vztahů. Nezapomeňte využít veškeré […]
    Číst dále
    srovnavace

    Co jsou to srovnávače zboží?

    Srovnávače zboží, známé také jako zbožové vyhledávače, jsou klíčovým prvkem online nakupování, který zajišťuje snadnou orientaci a porovnání nabídek e-shopů. Pro zákazníky představují jedinečnou možnost najít nejlepší a nejvýhodnější nabídky na jednom místě, zatímco pro e-shopy jsou důležitým zdrojem návštěvnosti a prodejů. Jak fungují srovnávače zboží? Princip fungování srovnávačů zboží je jednoduchý: Výhody pro zákazníky Pro zákazníky přinášejí […]
    Číst dále
    crossmenu