20 listopadu, 2023

Jak správně nastavit cookie lištu?

Cookies, neboli sušenky, jsou malé datové soubory, které webové stránky využívají k ukládání informací o návštěvnících. Tyto informace pak umožňují personalizovat obsah pro uživatele při jejich další návštěvě. Cookies mohou sloužit k různým účelům, jako je uchování přihlašovacích údajů, zapamatování uživatelských preferencí, sledování chování uživatele na webu nebo personalizaci reklam.

GDPR a cookies

GDPR, na jehož základě musí každý, kdo chce využívat data o návštěvnících svého webu, získat od uživatele souhlas, vstoupil v platnost už téměř před dvěma lety 1.1. 2022. Více než rok byl úřad, který kontroluje dodržování tohoto zákona, mírný v postihu těch, kteří ho porušují ať už úplnou absencí nebo špatným nastavením. To se ale změnilo a začaly padat nemalé pokuty. 

Z pohledu GDPR jsou osobní údaje jakékoliv informace, které lze spojit s konkrétním člověkem, včetně cookies a IP adresy. Pro využití těchto dat v marketingu je třeba mít buď příslušné právní povolení nebo souhlas daného člověka.

Cookie lišta

Cookie lišta je informační pruh, který se obvykle zobrazuje v dolní nebo horní části webových stránek. Jejím účelem je informovat uživatele o tom, že daná webová stránka používá cookies. V Evropské unii a v některých dalších jurisdikcích je zobrazení cookie lišty povinné podle zákona o ochraně osobních údajů, jako je Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).

Úvodní text cookie lišty

Ač není přesně daný primární text cookie lišty, a máte možnost si s textem vyhrát, abyste návštěvníky webu zaujali, je potřeba se držet při zemi. Ať už napíšete cokoliv, musí být jasné, o co uživatele žádáte.

Čemu se vyhnout:

  • Triky s barvami: Nezaměňujte barvy se zaužívaným významem. Nesnažte se uživatele zmást tím, že pro odmítnutí zvolíte zelenou barvu a pro souhlas naopak červenou.
  • Text mimo mísu: Musí být jasné o co se jedná (“nakrm monstrum sušenkami” opravdu nestačí).

Co musí splňovat:

  • Dobrovolnost: Návštěvník může navštívit web bez udělení souhlasu (i bez odmítnutí)
  • Odmítnutí stejně snadné jako udělení souhlasu: Tlačítko odmítnutí musí být stejně dostupné a viditelné jako tlačítko souhlasu – nikde ho neschovávejte
  • Musí být možné souhlas později odvolat

Jak nesmí vypadat:

  • Překážet v používání webu: Udělení/neudělení souhlasu nesmí zakrývat web bez možnosti lištu schovat (nezapomeňte přidat křížek umožňující lištu schovat)
  • Agresivní: Nesmí moc často vyskakovat, být moc křiklavá nebo matoucí
  • Předzaškrtnuté souhlasy: Návštěvníci souhlas musí zaškrtnout sami
  • Lišta nesmí neustále vyskakovat a připomínat se: Maximálně jednou za 6 měsíců

Důležité aspekty cookie lišty:

  • Funkčnost: Souhlas musí být udělen před použitím analytických a marketingových cookies.
  • Aktualizace souhlasu: Po 12 měsících je třeba se na souhlas zeptat znovu.

Stránka s cookie politikou:

Nezapomeňte, že o všech cookies je potřeba mít zpracované informace, které uvádí:

  • kdo jste
  • jaké cookies, proč a na jak dlouho zpracováváte
  • jaké nástroje používáte
  • jaká mají návštěvníci webu práva
  • jak případně udělený souhlas odvolat

Závěr

Správné nastavení cookie lišty a transparentní komunikace s uživateli jsou klíčové pro dodržení právních předpisů a zároveň pro udržení důvěry návštěvníků vašeho webu. Tento článek berte jako úvod do problematiky cookies z pohledu marketingových specialistů. Při nastavování nejen cookie lišty vždy vycházejte z oficiálních nařízení a doporučení vlády nebo se poraďte s právníky. 

Podrobnější informace o GDPR naleznete zde.

Příklad správného nastavení cookies naleznete zde.

Zpět na kategoriiZpět na hlavní stránku
Zaujal vás náš článek?
Třeba si budeme rozumět!
Napište nám zprávu.

Nevyhovuje vám kontaktní formulář?
Pošlete nám zprávu na info@macroconsulting.cz





    Další články

    formaty banneru

    Formáty grafik pro online marketing: Praktické tipy a triky

    Jak na bannery pro sklik? Co nesmí být na grafikách pro responsivní reklamu? Mrkněte jak na to!
    Číst dále
    proc pouzivat linkedin

    Co je LinkedIn a jak ho můžete využít pro rozvoj vašeho podnikání?

    LinkedIn není pouze platformou pro kariérní růst, ale nabízí také skvělé využití pro podnikatele a majitele e-shopů. Tato platforma poskytuje mnoho příležitostí pro rozvoj vašeho podnikání a rozšíření vašeho profesního okruhu. Co vám může profil na LinkedIn přinést? Jak efektivně využívat LinkedIn? LinkedIn přináší mnoho příležitostí pro rozvoj vašeho podnikání a navazování nových obchodních vztahů. Nezapomeňte využít veškeré […]
    Číst dále
    srovnavace

    Co jsou to srovnávače zboží?

    Srovnávače zboží, známé také jako zbožové vyhledávače, jsou klíčovým prvkem online nakupování, který zajišťuje snadnou orientaci a porovnání nabídek e-shopů. Pro zákazníky představují jedinečnou možnost najít nejlepší a nejvýhodnější nabídky na jednom místě, zatímco pro e-shopy jsou důležitým zdrojem návštěvnosti a prodejů. Jak fungují srovnávače zboží? Princip fungování srovnávačů zboží je jednoduchý: Výhody pro zákazníky Pro zákazníky přinášejí […]
    Číst dále
    crossmenu