20 listopadu, 2023

Co je webová analytika?

Víte, jaký je rozdíl mezi zobrazením stránky a návštěvou vašeho webu? Že ne? Pak možná nevyužíváte webovou analytiku ve váš prospěch. Webová analytika je komplexní nástroj, který vám nabízí vhled do výkonu vaší webové stránky. Sleduje a analyzuje data získaná během návštěvy a interakcí uživatelů na vašem webu. Jejím cílem je na základě zjištěných metrik lépe pochopit chování uživatelů a zlepšit uživatelský zážitek z webu.

Význam webové analytiky 

Jak už jsme zmínili výše, porozumění webové analytice je klíčové pro jasný obraz chování uživatele, které vám umožňuje činit informovaná rozhodnutí vedoucí ke zlepšení uživatelského zážitku a optimalizaci vašich webových stránek. Mezi metriky, které měříme patří události jako zobrazení stránky, počet návštěv, míra opuštění webu, průměrná doba trvání relace, zdroje návštěvy a mnoho dalších.

Klíčové pojmy a možný efekt jejich použití na podnikání a marketing

V dnešní digitální době je porozumění webové analytice zcela zásadní pro e-commerce podniky. Podívejme se na některé klíčové pojmy, užívané například v Google Analytics, se kterými by se měl seznámit každý majitel e-commerce:

Zobrazení stránky

Zobrazení stránky se počítá pokaždé, když uživatel zobrazí stránku na vašem webu, bez ohledu na to, kolikrát ji již navštívil. Dává vám představu o tom, které stránky jsou nejpopulárnější a kde návštěvníci tráví nejvíce času.

Před použitím analytiky:

Nejste si jisti, které produkty nebo stránky získávají nejvíce pozornosti. 

Po použití analytiky:

Můžete identifikovat nejvýkonnější stránky a zaměřit se na jejich další propagaci.

Návštěva (session)

Návštěva představuje jednu návštěvu vašeho webu jedním uživatelem. Může zahrnovat více zobrazení stránek, událostí a interakcí stejného uživatele v určitém časovém rozmezí. Nezáleží tedy, kolik stránek si uživatel zobrazí, stále bude započtena jako jedna návštěva. Důležitou roli hraje délka trvání návštěvy. U různých nástrojů je různé časové rozmezí. U nástrojů Google Analytics je to 30 minut. 

Před použitím analytiky:

Nemáte jasný obraz o chování uživatele. 

Po použití analytiky:

Získáváte vhledy do toho, jak uživatelé procházejí vaším webem, což vám pomáhá vylepšit uživatelský zážitek.

Uživatelé 

Uživatelé se vztahují k jednotlivcům, kteří navštívili váš web. Tato metrika rozlišuje mezi novými a vracejícími se návštěvníky, což vám umožňuje posoudit účinnost vašich marketingových snah při přilákání nových zákazníků a udržení stávajících.

Před použitím analytiky:

Nejste si jisti o růstu vaší zákaznické základny. 

Po použití analytiky:

Můžete sledovat trendy růstu a přizpůsobit marketingové strategie podle toho.

Míra zapojení

Míra zapojení udává procento návštěvníků, kteří splní alespoň jednu ze tří podmínek. Těmi jsou:

  1. Strávení alespoň 10 s na stránce
  2. Vytvoření alespoň jedné z nastavených konverzí
  3. Zobrazení alespoň dvou stránek

Nízká míra zapojení může naznačovat, že návštěvníci nenacházejí to, co hledají, nebo že je web uživatelsky nepříznivý.

Před použitím analytiky:

Nejste si vědomi potenciálních problémů s uživatelským zážitkem na vašem webu. 

Po použití analytiky:

Můžete identifikovat problémové oblasti a provést potřebné úpravy.

Průměrná doba trvání návštěvy

Tato metrika měří průměrnou dobu, kterou uživatel stráví na vašem webu. Delší průměrná doba trvání návštěvy naznačuje, že se uživatelé zajímají o obsah vašeho webu.

Před použitím analytiky:

Nevíte, zda uživatele zajímá obsah vašich webových stránek.

Po použití analytiky:

Získáváte jasnější pochopení chování uživatele, což vám pomáhá upravit obsah a zlepšit zapojení.

Zdroje návštěvy

Porozumění tomu, odkud pochází vaše návštěvnost, je zásadní pro následnou optimalizaci a alokaci zdrojů.

Před použitím analytiky:

Nejste si jisti, které marketingové kanály generují největší návštěvnost.

Po použití analytiky:

Můžete efektivněji alokovat zdroje, prioritizovat nejvýkonnější kanály.

Závěr 

Webová analytika je silným nástrojem pro všechny e-commerce podniky. Porozuměním těmto klíčovým pojmům můžete činit rozhodnutí založená na datech. Ať už začínáte, nebo hledáte způsoby, jak vylepšit svou dosavadní strategii, využití webové analytiky nepochybně povede k úspěchu v e-commerce.

Zpět na kategoriiZpět na hlavní stránku
Zaujal vás náš článek?
Třeba si budeme rozumět!
Napište nám zprávu.

Nevyhovuje vám kontaktní formulář?
Pošlete nám zprávu na info@macroconsulting.cz





    Další články

    google consent mode v2

    Google Consent Mode v2.0

    Ptáte se co je Google Consent V2? Můžete to považovat za reakci Google na další z kroků EU k zabezpečení většího soukromí všech uživatelů internetu. Tentokrát totiž nebudou za špatné nakládání se soukromými daty stíhání jen vlastníci webů, ale i samotný Google. Co to ta EU nachystala? Jedná se o Digital Market Act (DMA), který vejde v platnost již v březnu […]
    Číst dále

    Jak správně nastavit cookie lištu?

    Sbíráte informace o uživatelích vašeho webu? Pokud ano, máte správně nastavenou cookies lištu? V opačném případě vám může hrozit nemalá pokuta.
    Číst dále
    Marketingová analytika

    Marketingová analytika

    Využijte marketingovou analytiku k zefektivnění vašich marketingových aktivit. Poradíme vám, jak s ní začít a co vám může přinést.
    Číst dále
    GA4 článek

    Google Analytics 4

    Google Analytics 4 jsou nejnovější evolucí nástroje Google Analytics, který je navržen tak, aby vám poskytoval podrobnější a přizpůsobitelnější data.
    Číst dále
    analyza zakazniku

    Analýza zákazníků

    Analýza zákazníků vám poskytne cenné informace, které vám pomohou zvýšit prodej, zlepšit zákaznickou spokojenost a vytvořit silnější vztahy se zákazníky.
    Číst dále
    crossmenu