3 listopadu, 2023

Co je marketing a jaký je jeho účel?

Marketing a reklama

Definice marketingu

Marketing je soubor aktivit zaměřených na propagaci a prodej produktů či služeb, včetně průzkumu trhu a reklamy. Ačkoliv jednotná definice marketingu je poměrně obtížně definovatelná, v jádru se vztahuje k akcím, které firmy konají, aby oslovily zákazníky s relevantní nabídkou produktů či služeb prostřednictvím efektivního sdělení. Hlavním cílem marketingu je nabízet hodnotu potenciálním zákazníkům, pochopit zájmy ideálního zákazníka a vytvářet užitečný a vzdělávací obsah. Cílem je ukázat přínos produktu, posílit loajalitu ke značce a nakonec zvýšit prodej a ze spotřebitelů tvořit loajální zákazníky.

Typy marketingu

Typ marketingu, který  podnik využívá, závisí především na cílové skupině, kterou chce oslovit. Níže si představíme jednotlivé druhy marketingu:

  • Digitální marketing – využívá online kanálů a nástrojů k propagaci k oslovení širšího publika a prodeji produktů či služeb.
    • Existuje několik poddruhů:
      • Marketing na sociálních sítích: Spočívá v propagaci značky a obsahu na platformách jako Facebook, Instagram, TikTok a Twitter s cílem dosáhnout většího povědomí a zapojení cílového publika.
      • Obsahový marketing: Publikování a propagace obsahu na blogu, natáčení informativních videí či vytváření jiných forem obsahu s cílem zvýšit povědomí o značce a pěstovat zájem potenciálních zákazníků pomocí předávání hodnotných informací. 
      • Video marketing: Využívá vizuální obsah k prezentaci produktů či služeb a k navázání hlubšího kontaktu s cílovým publikem.
      • Marketing ve vyhledávačích: Umožňuje podnikům propagovat své produkty a služby prostřednictvím placených reklamních odkazů ve výsledcích vyhledávání.
      • Email marketing: Spočívá v rozesílání propagačních emailů zákazníkům a lidem, kteří o ně projevili zájem. Účinný email marketing však vyžaduje personalizaci, jasnou komunikaci a efektivní plánování pro dosažení optimálních výsledků.
      • Optimalizace pro vyhledávače (SEO): Proces optimalizace obsahu webu tak, aby se objevil ve výsledcích vyhledávače na co nejvyšší možné pozici.

Více o digitálním marketingu a jeho přínosu pro váš podnik se dozvíte zde.

  • Tradiční marketing – využívání offline nástrojů a způsobů propagace.
    • Mezi offline nástroje patří:
      • Tiskový marketing: Spočívá v propagaci značky či produktu prostřednictvím tradičních médií, jako jsou noviny, časopisy a brožury, billboardy, apod.
      • Event marketing: Zahrnuje propagaci produktů nebo služeb pomocí organizace či účasti na různých událostech a akcích.
  • Dále existují typy marketingu, které propojují online a offline nástroje.
    • Mezi takové patří:
      • Affiliate marketing: Strategie, při které firmy odměňují partnery na základě přivedení zákazníků prostřednictvím marketingových aktivit partnera.
      • Nativní reklama je typ reklamy, která na první pohled nepůsobí jako placená inzerce, jelikož je vizuálně a obsahově sladěná s médii, ve kterých je zveřejněna.

Marketing a reklama

Reklama je klíčovou součástí marketingu, která se zaměřuje na propagaci produktů, služeb nebo značek prostřednictvím různých komunikačních kanálů. Jejím cílem je upoutat pozornost potenciálních zákazníků a přesvědčit je k nákupu či využití nabízeného produktu či služby. Efektivní reklamní kampaně mohou významně zvýšit povědomí o značce a posílit její pozici na trhu.

4 P marketingu

V 60. letech přišel E. Jerome McCarthy s tzv. 4 P marketingu, která vysvětlují, jak marketing interaguje s každou fází podnikání:

  • Produkt (Product): Týká se vývoje produktu a zjišťování, co zákazníci skutečně chtějí a potřebují.
  • Cena (Price): Týká se stanovení správné ceny produktu na základě tržního výzkumu a analýzy konkurence.
  • Místo (Place): Týká se rozhodování o tom, kde a jak bude produkt prodáván.
  • Propagace (Promotion): Týká se všech aspektů reklamy a prodejních strategií k propagaci produktu.
Zpět na kategoriiZpět na hlavní stránku
Zaujal vás náš článek?
Třeba si budeme rozumět!
Napište nám zprávu.

Nevyhovuje vám kontaktní formulář?
Pošlete nám zprávu na info@macroconsulting.cz





    Další články

    google consent mode v2

    Google Consent Mode v2.0

    Ptáte se co je Google Consent V2? Můžete to považovat za reakci Google na další z kroků EU k zabezpečení většího soukromí všech uživatelů internetu. Tentokrát totiž nebudou za špatné nakládání se soukromými daty stíhání jen vlastníci webů, ale i samotný Google. Co to ta EU nachystala? Jedná se o Digital Market Act (DMA), který vejde v platnost již v březnu […]
    Číst dále

    Jak správně nastavit cookie lištu?

    Sbíráte informace o uživatelích vašeho webu? Pokud ano, máte správně nastavenou cookies lištu? V opačném případě vám může hrozit nemalá pokuta.
    Číst dále
    Marketingová analytika

    Marketingová analytika

    Využijte marketingovou analytiku k zefektivnění vašich marketingových aktivit. Poradíme vám, jak s ní začít a co vám může přinést.
    Číst dále
    GA4 článek

    Google Analytics 4

    Google Analytics 4 jsou nejnovější evolucí nástroje Google Analytics, který je navržen tak, aby vám poskytoval podrobnější a přizpůsobitelnější data.
    Číst dále
    analyza zakazniku

    Analýza zákazníků

    Analýza zákazníků vám poskytne cenné informace, které vám pomohou zvýšit prodej, zlepšit zákaznickou spokojenost a vytvořit silnější vztahy se zákazníky.
    Číst dále
    crossmenu